Saturday, July 6, 2013

Be positive girl!

'ish jauhnya hantar Ya tu sampai Mesir,kang sakit pening macamana'

'eh dentistry tu susah tau,paling susah'

'medic tu subjek yang tough tau,anak i amik course tu then dia keluar sebab tak tahan'

'kawan anak i yang amik medic memang duduk dengan buku jee diorang kata susah'

'eeee berani pulak Ya tu nak pergi sana,jauh dari mama dia' haaha

So......what do you think?
those are some of 'kata-kata semangat' yang orang lain bagi dkt mama.

Bila orang tanya, 'eh Ajlaa sambung mana,tak masuk uni lagi ke?' Mama : 'dia nak pergi yg Mesir tu,bulan 9 baru masuk'. And they gave mama that 'kata-kata semangat' yg macam kat atas ni.

I was like....aunty ni nak melemahkan semangat saya keeeeeeee apa? Tapi dalam hati je lah cakap,haha.

Look. Bila awak tanya,anak orang sambung mana, just give positive advice on what they answered,what they chose. They already make up their mind. Bukannya diorang baru tanya pendapat awak. Okay maybe awak cuma nak kongsikan apa yang awk pernah dengar pasal tu, yang orang cakap dentistry ni susah la ape la,but who knows kan. Belum cuba belum tahu. At least, cakap laa 'oh,dentistry tu memang quite tough tapi kalau usaha betul-betul mesti boleh...' see the difference?

Semua course pun susah. Engineering,accounts and even TESL. Semua subjek ada benda yang susah. Mana ada benda yang senang dalam dunia ni? Sebab tu kita kena usaha,doa dan tawakal.

Saya betul-betul pelik. Dengan feedback daripada orang-orang ni. Tak boleh ke think positive? Bagi support sikit?

saya tak marah pun orang cakap macamtu,cuma geram la sikit. Kesian jugak tengok mama pun frust bila orang cakap macamtu. Mungkin diorang ni prihatin,bagitahu semua ni. Terima kasih. Tapi,jangan la lemahkan semangat saya yang nak belajar ni..........sedih tau tak.haha

Saya tahu,medic,dentistry tu memang  course yang susah. Saya pun tak boleh nak jamin 100% yang saya boleh carry course tu sampai habis dan jadi doktor gigi yang berjaya. Semua ni rezeki dari Allah. Tapi,saya memang minat bahagian ni. Dan insyaAllah saya cuba belajar betul-betul and prove to those yang bagi 'kata-kata semangat' di atas, yang saya boleh!

Bila fikir balik, memang jauh. MESIR-MALAYSIA. Kalau sakit demam semua tu nanti macamana..lepastu kena betul-betul berdikari. Dan hati kena kuat,kena tabah.
Tapi ni cita-cita saya. Dari kecil lagi saya nak sangat jadi doktor,haha. So saya kena la sacrifice sikit kan? :)

'' Kalau medic dengan dentistry tu susah, kenapa boleh ada doktor dalam dunia ni? Kenapa orang lain boleh, saya tak boleh?''

Thats what i told myself. Be positive. Always try to motivate myself. Yang penting,kita usaha. Other than that, just leave to Allah.

Thats all for today. Maaf sekiranya pendapat saya berbeza dengan pembaca sekalian. (eh ada ke pembaca??hahaha)

Sekarang ada krisis atau isu di Mesir yang sedang mendapat liputan yang meluas kan? InsyaAllah i'll update something about it in the next entry.

Thank you. Assalamualaikum :)


*googleimages




No comments: