Tuesday, July 9, 2013

RAMADHAN




Assalamualaikum wahai pembaca yang budiman sekalian...cehceh,haha.

Malam ni, malam pertama umat Islam menunaikan solat terawih beramai-ramai di surau atau masjid di seluruh Malaysia. Eh, saya nak pergi terawih malam ni sebenarnya tau tapi, tak diizinkan pula oleh-NYA, biasa lah orang perempuan...hikhik. Ha, maknanya esok, bermula lah 1 Ramadhan. Jadi esok..jangan lupa atau buat-buat lupa untuk berpuasa ye?

Yang lelaki, tak ada alasan untuk awak tak berpuasa tau, kecuali hmm ada perkara-perkara yang betul-betul tak dapat dielakkan.

Yang perempuan, kalau uzur tu jangan la paksa diri nak berpuasa jugak. Dah uzur, makan je ah. haha tapi pandai-pandai la, jangan la makan depan orang yang berpuasa,cover la sikit... :p

Semoga Ramadhan kali ni, mampu merubah diri kita untuk menjadi seorang yang lebih baik dan beriman kepada-NYA. Kita bukan hanya tahan lapar dan dahaga, tapi kita pun kena tahan mulut kita drpd mengeluarkan kata-kata yang tak elok, dan yang paling penting jaga nafsu kita.

Bagi yang belum bertudung tu, cuba lah hormati bulan mulia ni dengan menutup aurat. mana tahu, Allah bagi hidayah kat awak untuk terus bertudung dan menutup aurat. Bagi yang dah bertudung tu, semoga kita sentiasa memperbaiki diri untuk menutup aurat dengan lebih sempurna. Saya sendiri pun, walaupun dah bertudung, tapi saya tahu kadangkadang tu memang belum sempurna pun saya tutup aurat. Jadi, sama-sama lah kita berusaha ke arah kebaikan ye anak-anak.

Oh ya, kepada lelaki pulak. Nampak simple je aurat lelaki ni, tapi sesetengah tu pandang ringan je bab ni. Saya pun tak tahu nak komen apa pasal aurat lelaki ni tapi yang selalu saya nampak, bab seluar. Hehe cik abang, jangan la pakai seluar pendek. Seluar panjang lagi sopan tau,haha. Kalau nak pakai seluar pendek pun, pakailah yang tutup sampai ke bawah lutut. Asalkan aurat tu terjaga.

Saya berharap, kita sama-sama dapat tingkatkan ibadah kita dalam bulan puasa ni. Cuba la baca Al-Quran hari-hari. Cikgu saya pun pernah pesan, waktu nak bangun untuk sahur tu kan, terus amik wuduk, solat sunat  dulu. Nak buat solat istikharah, solat hajat pun boleh. Yang saya dapat tahu, solat sebelum subuh tu dikira macam kita bangun solat malam jugak. Pahalanya berlipat kali ganda :) Lepas tu baru makan sahur...

Teringat zaman sekolah dulu, bulan puasa je mesti join tadarus Al-Quran. Rindu nak stayback kt surau sekolah dengan group tadarus,hehe. Tahun ni..tadarus dengan family je la kot,haha.



Okay, malam ni jangan lupa kunci jam nak bangun sahur esok ye? Selamat berpuasa semua. Salam Ramadhan daripada saya.

Thank You :)

No comments: