Wednesday, March 12, 2014

Ujian?

Ya Allah,
Kuatkan aku.

Betul lah orang kata, duduk kat Mesir ni banyak ujian. Tapi Alhamdulillah apa yang saya alami bukan lah ujian yang terlampau berat sampai saya sendiri rasa give up ke apa.
Cuma saya selalu diuji secara mental kot? Haha. Saya sangat selalu terasa dengan orang. Tapi saya diam jelah sebab kadang-kadang rasa mengada sangat diri ni nak terasa bagai. Kekadang tu menangis jugak la dalam bilik air bila geram sangat. Bila ada urusan yang tak melibatkan orang lain, rasa macam nak buat sendiri je. Nak jalab sorang-sorang je tanpa perlu ajak orang lain teman. Tapinyeeeeee, tak berani lg nak jalan sorang kt negara orang ni. Kahkahkah.

Tapi serius, saya memang ada je terasa dengan kawan-kawan. Kawan lama, kawan baru, yang rapat, yang kenal gitu-gitu je. Semua pernah je saya terasa atau geram. Tapi geram dan terasa tu tak lama. Entah la. Tak boleh nak lama. Bila kawan tu bercakap dgn kita balik macam biasa, hati rasa tenang dah. Lupa yang kita terasa dgn dia tadi. Alhamdulillah Allah bagi saya perangai yang macamni. Tak marah atau terasa dengan orang lama-lama. Saya tahu, saya mungkin lebih banyak buat orang marah atau terasa. Jadi kalau orang boleh maafkan dan lupakan, kenapa kita tak boleh kan?

Ya Allah,
Kuatkan aku tika dipijak.
Kuatkan aku tika terasa dengan orang sekeliling.
Kuatkan aku untuk menahan marah.
Kuatkan aku untuk menegaskan pendirianku.

Kuatkan aku untuk terus menimba ilmu.
Kuatkan aku untuk melangkah dan berkorban demi mencari ilmu.
Kuatkan lah hati ku, Ya Allah.

No comments: